zaterdag 18 juni 2016

hexagons

Het is al een hele poos geleden dat ik wat geplaatst heb. De gezondheid werkt niet zo mee en dan vallen veel dingen af , ook leuke dingen zoals het delen met jullie wat ik zoal maak. Maar gister heeft iemand mij weer wakker geschud dus nu ik wakker ben gelijk actie...


Ik ben al een poos in de ban van de hexagons. Eerst was dat het project van Katja Marek waarbij je elke maand het patroon kreeg van een rosette die bestond uit meerdere hexagons. Hier ben ik nog steeds mee bezig. Maar sinds januari is er het project dat je elke week een hexagon maakt en die ook gelijk af maakt. Dus compleet met tussenvulling, achterkant en dan doorpitten. Doe je dat dan kun je hem vast naaien en heb je aan het eind van het jaar je project klaar. De hexagon is een bepaalde vorm en in het boek van Katja Marek, the new hexagon, 52 blocks to paper piecing staan dus 52 verschillende. Ik probeer het wat te volgen en lig aardig op schema. Eind vorig jaar heb ik bij iemand in 1 keer een hele lading paarse stoffen gekocht en de bedoeling is om die te gebruiken voor dit project. Er zijn inmiddels nog wat paarse stofjes bij gekomen maar ik houd mij aardig aan mijn plan. Het is ook leuk om te doen. En eigenwijs als ik ben probeer ik er ook een bepaalde volgorde in te maken. Dus als er links iets met vlinders is dan wil ik rechts ook een hexagon met vlinders. Zo ontstaat er wat eenheid. Nu moet het dan ook maar net weer een blok zijn wat qua figuur ook zo is dat je er dan de vlinders uit kan knippen. Het zo uitknippen dat je een leuk figuurtje krijgt heb ik vorig jaar geleerd bij de auteur zelf, Katja Marek, die toen in Nederland was voor workshops. Het heet fussy cutting. Inmiddels begin ik hier aardigheid aan te krijgen en koop soms ook zo stofjes dat ik er een leuk figuurtje uit kan knippen. Nu voor zover mijn leuke project van de hexagons. Binnenkort eens een foto van mijn andere project van quilten. Er rust trouwens wel een soort van vloek op het bij houden van de hexagons. Altijd als ik bijna weer bij ben en zover ben dat ik ook werk aan de week die gepland staat word ik ziek. Misschien willen de hexagons mij wat vertellen?