vrijdag 6 november 2015

markt en sinterklaas stof

Nu de afgelopen weken druk in de weer geweest met het maken van sinterklazen en zwarte pieten, jawel de echte met gouden oorringen. Ik blijf de traditie gewoon hoog houden. Komende zondag is het dan zover, we gaan weer naar Groningen. Dit keer is de markt niet meer in handen van Nynke maar ze heeft het stokje doorgegeven. Dus dat betekent ook een andere naam. Vroeger was de naam Diezijn leuk en handgemaakt markt. De markt gaat nu verder onder de naam Zeldzaam mooie markt. Gelukkig nog wel steeds op de oude vertrouwde plek op de Vismarkt in Groningen van 11.00 tot 17.00. Dus dat betekent vroeg op staan en dan op de stille zondag ochtend het centrum van Groningen in rijden. Het parkeren is nu betaald, dus dat betekent dat ik nu moet parkeren in de parkeerkelder, niet echt een vrouwending. Maar om 9.00 is het daar vast nog niet druk.


Afgelopen weken ben ik ook met wat anders leuk bezig geweest. Degene die mij kennen weten dat sinterklaas mijn grote vriend is en mijn huis straks weer in zijn stijl word omgetoverd. In de afgelopen jaren was ik wel eens op zoek geweest naar stof met een afbeelding erop van Sinterklaas. dus dit jaar weer eens gegoogeld en kwam de vraag ook van iemand anders tegen die hem een aantal jaren geleden had gesteld. Nu ben ik al een aantal jaren aan het quilten en herkende de naam van de quiltgroep. Vlot daarna werd de vraag gesteld op een forum van quilters en zo zag ik een plaatje van stof  met sinterklaas erop. Yes, het bestaat dus. Het was een Amerikaans bedrijf maar de ontwerpster woont in Amsterdam, nou dan ga ik die dus mailen dacht ik. Zo kwam ik in contact met Rachelle Meyer die van oorsprong uit Amerika komt. Ze vertelde dat ze inderdaad sinterklaasstof had ontworpen maar dat die nu te koop was in een Amerikaanse webshop. Helaas, dat betekent dure verzendkosten. Maar de discussie ging verder op het forum en zo las ik ook dat er een Belgisch bedrijf was die ook stof drukt die je zelf ontworpen hebt. Misschien een idee voor Rachelle?  Ze wilde nl wel heel graag willen dat het in Nederland te koop zou zijn. Op de quiltgroepen eens geinformeerd of er belangstelling zou zijn en ik werd overspoeld met berichtjes. Zelfs door iemand die een Sinterklaasmuseum heeft en dus ook quilt. Nu inmiddels is het zover en verkoopt Rachelle ook haar sinterklaasstoffen via dat Belgische bedrijf. Het bedrijf heet www.designontextile.com  en als je als zoekterm sinterklaas invoert rolt de stof er zo uit. Inmiddels heb ik zelf ook al stoffen besteld, dus ik ben heel benieuwd hoe ze in het echt er uit zien. Inmiddels al bezig met bedenken wat ik er van zou kunnen maken. Ik vind het heel gaaf dat ik dus heb mee geholpen om de stoffen de oceaan over te krijgen. Ik denk dat sinterklaas ook heel trots op mij zal zijn.

Nu wie weet tot komende zondag, 8 november in Groningen van 11.00 tot 17.00 op de Zeldzaam mooie markt.

Hendrickje Saskia