maandag 20 juli 2015

nieuwe verslaving

Het was alweer een poosje geleden dat ik geblogd heb, maar dat komt door mijn nieuwe verslaving. Op Facebook kwam ik op een gegeven moment de groep tegen van the new hexagon, millefiore quilt along.  Nu wist ik wel dat er van haken en borduren zo'n hype was dat je elke week een nieuw patroon komt en aan het eind van het jaar een hele lap hebt. Nu dit is dus iets voor quilters en er komt per maand 1 nieuwe rosette die je kan maken. Het is allemaal geinspireert op het boek the new hexagon van Katja Marek. In dat boek staan 52 hexagon blokken die je kan maken. Nu komt er dus elke maand een rosette uit die geinspireerd is op die blokken. Of het zijn dezelfde blokken als uit het boek of de blokken zijn wat aangepast. Nu ik ben dus in juni begonnen om mee te doen. En zoals ik al had gelezen is het verslavend. Nu dacht ik steeds het zijn die Amerikanen die zo over de top reageren. Maar ze hebben gelijk.

In juni ben ik begonnen met het blok wat erbij hoort nl rosette 6. Het lijkt of er blokken uit missen maar zo hoort deze. Op het eind schuif je nl alle blokken in elkaar en krijg je een quilt van 2 bij 2 meter. Dit blok is ook erg groot maar dat zie je dus niet goed op de foto.
Daarna dus bezig met nummer 5.
Het is soms een heel gepuzzel om een gedeelte van de stof te krijgen. Dat noem je fussy cuting. Je maakt dan een malletje van het patroondeeltje en dat lig je op de stof om te kijken welk gedeelte je mooi vind. In dit geval de vogeltjes en dat knip je dan 6 keer of vaker uit. Ik weet nu dat je dan wel genoeg stof moet hebben want bij de eerste had ik niet genoeg stof van de tulpjes dus dan lukt dat niet. Een ander iets is dat je dus wel hele rare hoeken krijgt in je stof. Maar ik ben er nu op bedacht en zoek de stoffen nu beter uit.

Ik ben nu druk bezig met rosette 1, de grootste, en met nummer 7 die dus deze maand wel af moet, maar dat gaat lukken. Vanaf nu zijn de rosettes nl niet zo groot meer. En ik moet dus dan nog inhalen nummer 2, 3 en 4. Van 4 heb ik al de mallen gekocht.
die zijn verkrijgbaar in een zakje die nu speciaal uit Amerika word geimporteert naar Nederland. Gelukkig dus want eerst waren ze hier niet te koop. Maar tot nu toe heb ik zelf de mallen gemaakt van foto karton. Een heel gedoe maar dat hoort er nu ook eenmaal bij vind ik.
In Amerika hebben ze zelfs de stoffen pakketten te koop maar dan heb je het over heel veel geld. Dan krijg je dus ook precies de rosette zoals Katja Marek hem heeft gedaan. Het leuke is ook nog dat een vroeger buurmeisje van mijn moeder in Kamloops in Canada woont waar die Katja Marek haar winkel heeft. Haar toch eens vragen of ze elkaar kennen.
Dus dit is nu mijn nieuwe verslaving het aan elkaar naaien van kartonnetjes met stof erop. Want je plakt een stofje op het karton en dan naai je dus een ander stofje daar weer aan vast en dan krijg je een hexagon en al die hexagonnen naai je dan ook weer op een bepaalde manier aan elkaar en dan heb je dus een rosette. Op een gegeven moment verwijder je dan weer het kartonnetje anders kun je het ook niet goed naaien. Al met al erg rustgevend en leuk werk om te doen.
 
Afgelopen weekend ben ik zelfs naar de 1ste nederlandse bee geweest voor de millefiore verslaafden. De andere dames kwamen uit de buurt en ik moet toch een heel eind rijden maar vooruit, je doet soms wel eens wat. En ik denk dat het volgende maand wel drukker is zo te lezen aan de reactie's op Facebook. Dus als je eens verveelt mag je best helpen met het naaien van de lapjes. Laatst heeft een vriendin dit ook gedaan en ze vond het ook nog erg leuk om te doen. In Amerika komt zelfs een cruise waar ze workshops krijgen van de beroemde Katja en ze dus bezig gaan met hun rozettes. Maar in een hutje op de hei gaat dit ook lukken hoor.
 
Nu tot een volgende keer  Hendrickje Saskia